Art Decor – http://artdecor.se/

Av jord AB – www.avjord.se

Färg i påse från Av jord är en sund färg som ger magiskt vackra miljöer och låg miljöpåverkan. Det är en torr färgmix som du enkelt blandar en lättmålad äggoljetempera av. Färgen innehåller endast pigment, vatten, ägg och linolja. Av jord hjälper dig med allt från praktiska råd och hållbara produktval inom färg, inredning och byggnation till färgsättning, inspiration och fördjupning.

Enetorpets Byggnadsvård AB – http://enetorpetsbyggnadsvard.se/

Linoljefärg enligt gamla hantverksmässiga kunskaper. Pigment som omsorgsfullt rivs i trevalsverk med Svensk kallpressad linolja. Enkelt system – samma burk till samtliga strykningar. Inget lösningsmedel – späd eller förtunna efter underlag och behag. Zinkvitt mot påväxter. Vi specialbryter kulörer efter NCS eller annan förlaga. Återförsäljare samt egen butik i mitten av Skåne.

Engwall o. Claesson – www.eoc.se

Engwall o. Claesson tillverkar och säljer linoljefärg för såväl inomhus- som utomhusbruk. Företaget startade redan 1915 och har levererat egentillvekad linoljefärg till kulturbyggnader och privatvillor sedan 1948.  Vår utomhusfärg innehåller självklart mögelskydd och görs på rå linolja och linstandolja för längre hållbarhet.

GnestaPenseln AB – www.gnestapenseln.se

GnestaPenseln AB är ett familjeföretag som tillverkar och lagerför ett brett sortiment av kvalitetspenslar för de flesta måleritekniker & alla färgtyper. Vi är störst på handgjorda penslar för Linoljefärgsmåleri. Våra handtillvekade välfyllda penslar av 90 tops svart naturborst-svinborst håller och fördelar linoljefärgen på ett unikt sätt mot underlaget. Det ska vara roligt att måla! Vi strävar alltid efter att leverera högsta kvalitet och att våra kunder ska bli nöjda.”

Gysinge Centrum för Byggnadsvård AB – www.gysinge.com

Hos Gysinge hittar du material och inredning som gör att det känns som hemma. På riktigt. Vi erbjuder ett brett sortiment av genuina varor för byggnadsvård, inredning och design. Textil, färg, såpa, möbler, inredningsdetaljer, trädgård, belysning och mycket annat. Tidstypiska detaljer för hem från 1700-talet och framåt.

Kulturhantverkarna Färg AB – www.kulturhantverkarna.se

Larsson – Örnmark måleri AB – www.larsson-ornmark.se

Vi är ett måleriföretag som utför traditionella målning samt dekorationsarbeten med inriktning på byggnadsvård i kulturfastigheter. Våra målare är vana att använda traditionella material som linoljefärg samt limfärger

Mäster Olof Färgmakeri KB – www.ecofarg.se

Jag är numer en äldre målarmästare/färgmakare som tillverkar på beställning och säljer linoljefärg, 2-komp silikatfärg, 2-komp kalkfärg, linoljeförstärkt limfärg,  bivaxlasyr för vägglasering alternativt till tapeter, 0-ställaren träblekningsmedel som tar bort infärgningen av tryckimpregneringen utan att ta bort egenskaperna, Silifix Wood behandlingsmedel för ytor behandlade med 0-ställare samt lut- och såpmedel. Jag började som målarlärling 1949, där även färgtillverkning ingick i utbildningen.  I början av 1980-tal verkade som utbildare inom äldre måleritekning samt dekorativt måleri på Hantverksinstitutet. Tog mästarbrevet för måleri 1990. Arbetade stundtals som dekorationsmålare fram till år 2000.

Ottosson Färgmakeri – www.ottosson.se

Station Ormaryd – www.stationormaryd.se

Svenska byggnadsvårdsföreningen – www.byggnadsvard.se

För hus och människor. Byggnadsvårdsföreningen är en rikstäckande, oberoende ideell förening. Vårt uppdrag är att sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård och sunt byggande. Våra kanaler är tidskriften Byggnadskultur, vår webbplats, temadagar, sociala medier samt ett 60-tal länsombud som anordnar programaktiviteter landet runt. Ett medlemskap i Byggnadsvårdsföreningen är ett medlemskap i landets största kontaktnät av byggnadsvårdskunniga personer. Medlemskapet hjälper oss också att skapa opinion för det byggda kulturarvet, att inte riva fungerande hus och att bygga nytt på ett hållbart sätt.

Wibo Färg – www.wibofarg.se